събота, 4 април 2009 г.

Сладката Барби стана на 50 години

Най-прочутата дългокрака блондинка духна 50 свещички и отпразнува рождения си ден с тържества в цяла Америка, Европа и Далечния Изток. Естествено, че иде реч за куклата Барби - най-продаваната играчка в света, от която всяка седмица се купуват близо 1 милион бройки, а на секунда - по 2. Американските момиченца навъзраст от 3 до 11 годинки имат средно по 8 от своите любимки, италианските по 7, а французойките, германките и англичанките на същата възраст - по 5.
Най-помпозни бяха празненствата в родината на рожденичката - САЩ, където бяха организирани паради, куклени шоута и тематични партита. В много магазини се предлагаха блузки в стил "Барби" в розово (любимия й цвят) с цифрата 50 и козметичен комплект с нежен грим (също нейна слабост). Навръх юбилея - на 9 март, знаменитата госпожица посрещна гости в шикарната си "Къща на мечтите " в Малибу, Калифорния, избрана от нейните създатели
- американския гигант за играчки "Мател". Декорът на розовия отвън и отвътре куклен дом, капнал над брега на океана, е издържан (според очевидци) в стила на комфортния кич. Родители и деца преминават от стая в стая, където могат да видят различните превъплъщения на кокетката през годините с богатия й гардероб и аксе-соари, да се огледат в огромното огледало с розетка от 64 куклички, да разгърнат семейния й албум, а накрая да се снимат със самата Хайди Клум, дегизирала се естествено като Барби... В същото време в Шанхай отвори врати 6-етажен магазин, посветен изцяло на прочутата кукла. В "Къщата на Барби", за която "Мател" хвърли 20 милиона евро, има ресторант, "котешка пътека" за ревюта, фитнес и спа център, в който китайските момичета могат да изваят тела ала Барби.
За рожден ден на Барби се смята 9 март 1959. Именно на тази дата семейната и още малка по онова време компания "Мател" я представя за първи път в Между - народния салон за играчки в Ню Йорк. Пластмасовата блондинка с името Барби Милисент Робъртс е висока 28 см, прибрала е косите си в конска опашка, облякла е вместо традиционната рокличка бански костюм на бяло и черно райе и е покачена на високи токчета. Идеята за куклата е на Рут Хендлър, съпруга на един от собствениците на фирмата - Елиът. Тя забелязала стремежа на дъщеричката си Барбара да облича куклите си с модерни дрешки, което подсказало на роди-тел ката да създаде красавица с визия в крак с модата. Така Барби, кръстена умалително на щерката, със зачеването си се проявява като кокетка, а в последвалите десетилетия се превръща в модна икона и символ за подражание на милиони момичета по света. Още първата година ку- кл ата по бански с цена 3 долара става пазарен хит - от нея са продадени 300 000 екземпляра. Сега за първообраза на неостаряващата блондинка дават мило и драго хилядите колекционерки на барбита по света, независимо че тя непрекъснато надува антикварната си цена. През 2006 г. на аукцион на "Кристис" в Лондон Барби закова чукчето на 17 000 долара... Куклата продължава да се радва на грандиозен планетарен успех: досега са продадени над 1 милиард нейни превъплъщения по света. Тя се превърна в златна кокошчица за фирмата, на която носи годишна печалба от 3 милиарда долара.
През 5-те десетилетия Барби е имала 50 националности, променяла е цвета на кожата и на косата си и е сколасала да усвои 108 професии... Между тях са както синекурната - на принцеса, така и по-трудоемките, редки, а и рискови занятия като шофьорка, състезателка в рали, палеонтоложка, аст-ронавтка и пр. Похвално за блондинката е, че тя не позволи тежките работни делници да лепнат и една бръчица на хубавото й личице, нито пък да помрачат доброто й настроение. Макар че е аполитична, амбициозната госпожица вече 4 пъти участва в президентските избори като независим кандидат. Интересен факт е, че Джейсън Ву, който създаде тоалета за първата дама на САЩ Мишел Обама за церемонията по встъпване в длъжност на съпруга й Барак Обама, навремето се е занимавал с дизайна на роклите за Барби.
Куклата Барби всъщност е цяла империя, която работи за нейния имидж и за психологическия й комфорт. Тя може да носи понякога работни панталони, но винаги следи модата и се обли- ча по последните тенденции. 100 души се грижат за нейните тоалети и тези на обкръжението й. През годините фирмата е канила 70 стилисти да подновяват гардероба на Барби, между които асовете в бранша от "Гучи", Карл Лагерфелд, Калвин Клайн, Галиано и Версаче. Но и самата ку-кличка с прическите и тоалетите си дава тон на модата и лансира модно течение с нейнотоиме.Вчестнаполо-винвековния й юбилей навръх Свети Валентин в рамките на Седмицата на модата в Ню Йорк 50 дизайнери представиха тоалети, вдъхновени от миниатюрната модна икона. Сред тях бле-
стяха и стилистите на холивудските звезди - Дона Ка-рън, Вера Уонг, сътворила булчинската рокля на куклата, Бетси Джонсън с фу-туристичната си творба - рокля камбана с пайети...
Красавицата отдавна не се чувства самотна. С течение на времето се появиха нейните многобройни приятели, четирите й сестри и брат, зоопарк с 50 домашни любимци, сред които панда, лъв и даже зебра. В продължение на 43 години тя си имаше годеник - зализания пластмасов блондин Кен. Но като всяка двойка, и тяхната преживя криза и накрая се разпадна. Цяла Америка оплака раздялата им навръх Свети Валентин през 2004-а, която бе оповестена от фирмата "Мател", но пък Барби придоби имидж на свободна и независима дама. После компанията я дари с нов годеник - сърфиста Блейн. От няколко години куклата атакува и интернет, като само в сайта Facebook на нея са посветени над 300 страници, а в канала за виде-ообмен YouTube има хиляда клипчета с нея.
С приближаването към половинвековния си юбилей обаче Барби почувства и първите пристъпи на критическата възраст... За го-динките й напомнят непрекъснато нейните по-млади и напористи съпернички - куклата Лара Крофт с кожените шорти и особено секса-пилната Брате, тийней-джърка с огромни очи и дързък поглед, пъхнала се в плитки джинси с окачен джиесем. Миловидната блондинка се разтревожи от загубата на пазарния си дял, което принуди "Мател" да се справи с "нашественичката", пръкнала се през 2001 г. Фирмата поведе тежка съдебна битка срещу производителя на друга кукла, обвини го в кражба на авторски нрава и едва миналата година успя да го осъди да й изплати 100 милиона долара обезщетение.
Световната икономическа криза не пощади и "родителската" фирма на Барби, в която куклата заема една пета от общите продажби. Миналата година гигантът за играчки "Мател" съкрати 1000 работни места, а вероятно ще му се наложи още да затегне колана. През февруари т.г. той обяви, че печалбите за четвъртото тримесечие, което включва Коледа, най-силния сезон за продажбата на играчки, са се финали с 36 процента, а продажбите на Барби са намалели с 21 на сто...
Емблематичната кукла има и своите отрицателни черти. Учени и защитници на правата на жените твърдят, че кльощавата фигурка с твърде високия бюст е напълно непостижима в реалния живот. Заради небалансираните пропорции жени като Барби не биха могли да пазят равновесие, уверяват те. Освен това евите с подобни форми биха имали сериозни проблеми с менструалния цикъл, предупреждават медици от Централната болница към Университета на Финландия. Създателите на куклата признават, че не са се опитвали да установят доколко реалистични са формите й в мащаба на човешкото тяло. А специалисти от Университета на Южна Австралия са изчислили, че форми, близки до тези на Барби, теоретично могат да имат по 1 на 100 000 реално съществуващи жени.


www.kliuki.bg

Няма коментари: